Kastamonu Ağzı Sözlüğü, Kastamou 'ya dair ne varsa burada

garadeniz

Durum: 149 - 50 - 0 - 0 - 09.04.2018 21:19

Puan: 1428 - Şelloğcu

3 ay önce kayıt oldu. 1.Nesil Yazguç.

Henüz bio girmemiş.
  • /
  • 8

nasrullah camii

kastamonu'nun en meşhur camii.

şehrin nabzı, asırlardır bu camii ve etrafındaki meydanda atmaktadır. şadırvanındaki sudan içenlerin 7 yıl içinde kastamonu'ya bir daha yolunun düşeceğine inanılır.

inebolu denk kayığı

vatan kurtaran kayıktır.

inebolu belediyesi

turizm alanında güzel çalışmalar yapan belediye.

ama geriş tepesinde herhangi bir çalışma yapmamasını eksiklik olarak görüyorum. derede yapılan ıslah çalışması ise başarılıdır.

kambur köprü

aslı itibariyle 3 gözlü, estetik bir köprü iken 1940'lı yıllarda arabaların yaygınlaşmasına bağlı olarak araba yollarının açılması kapsamında bir kemeri yıkılmıştır.

genelde çok eleştirilir bu bir kemerinin yıkılması ancak bana hep şimdiki hali çok daha özgün ve çok daha şahsiyetli görünmüştür.

ılgaz dağları büyük hacet tepesi

hacettepe üniversitesi'ne de ismini vermiş olan kastamonu'nun yüce dağı.

gavur doruk

inebolu halkının vaktiyle geriş tepesine verdiği isim.

inebolu merkezini ayıran çayın iki tarafında iki büyük tepe vardır: geriş tepesi ve islam tepesi.
geriş tepesi, üzerinde bugün ne yazık ki sadece temel taşları ve kuyuları kalmış ve restore edileceğe de benzemeyen büyük bir manastır ve eteklerinde de sahile kadar rum köyleri bulunduğundan gavur doruk adıyla anılmıştır. tam karşısındaki islam tepesi adıyla bilinen tepeye de islam doruk demişlerdir.

inebolu meslek yüksekoluku mezuniyet klibi

deniz kenarında video çekip denizi bir kez bile göstermemeyi başarmış azimli grubun çalışması.

ortaya çıkan işe komik hatta varoş bile denebilir ama youtube denen ortamı kullanabilmeleriyle takdirimi kazandılar. vaktiyle ekşi'de de gündem olmuştu da inebolu'nun ismi duyulmuştu azıcık.

kastamonu ağzı

cümle sonundaki kelimenin son hecesini uzatarak söylemek de bu ağzın belirgin özelliklerinden biridir.

kızansamak

nasıl ki susamak su istemek anlamına geliyorsa, kızansamak da kızan yani yavru istemek demektir.
kastamonu halk dilinde dişi hayvanların üreme ve yavrulama isteği duymasına kızansama denir. aynı anlama gelen bir diğer kelime de gövlemektir.

ılıca şelalesi

pınarbaşı ilçesinde bulunan ve kastamonu tanıtımlarında muhakkak gösterilen şelale.

taşıdığı su ya da düştüğü yükseklik bakımından fazla büyük olmamasına rağmen, içinde bulunduğu doğa ve görsellik açısından belki de dünyanın en güzel şelalelerindendir. arkasındaki kayalıklar, çevresini kuşatan yemyeşil doğa, döküldüğü yerde oluşturduğu havuz ve su rengiyle inanılmaz bir ambiyansa sahiptir.

kemane

kastamonu kemençesinin yerel adı.
kastamonu'dan girit'e göçen rumlar bu kemençeyi de yanlarında götürmüşlerdir ve girit kemençesi anlamına gelen 'kritiki lira' demişlerdir adına.

sopphrabessy

sözlüğün en yaratıcı nicklerinden birine sahip yazar.

kastamonu müziği

iç anadolu müzik kültürünün baskısı altında eriyip gitmiş, yozlaşmış ve sonunda ankara pavyon şarkılarının benzerlerini üreten bir kültürün ürünü haline gelmiş müzik türü.

hasan yılmaz ve benzerlerinin söylediği şarkıları ankara pavyon şarkılarından ayırmak imkansız gibidir.
kastamonu'nun sıradan bir anadolu şehrinden kendine has kültürü olan bir şehir haline gelmesi için üzerinde durulması gereken en önemli bir konulardan biri kastamonu'nun kendine has karakterde müzik üretebilir hale gelmesidir. bunun için de öncelikle kemanenin deyim yerindeyse ehlileştirilmesi gerekiyor.

kastamonulu şarkıcılar

itiraf etmek gerekir ki pek çoğu kastamonu insanının bile dinlemediği, sönük ve dinlenesi olmayan tuhaf türküler söyleyen şarkıcılardır.

kastamonu'nun en büyük eksiklerinden biri de budur; kültürünü yaşatıp güncelleştirememiştir. bundan çok değil 20 yıl kadar önce kemençe de köylerinden kopup gelenlerin kendi içinde dinlediği ve rivriv diye alaya alınan bir enstrümandı ve karadeniz müziği de ismail türüt gibilerin temsil ettiği yöresel bir müzikti.

ancak gelinen noktada kazım koyuncu, selçuk balcı, apolas lermi, zeynep başkan, nikos mihailidis, volkan konak, salih yılmaz, koliva, imera gibi bir sürü kişi ya da grup sayesinde ünü türkiye'yi aşan bir müzik tarzı haline geldi. selçuk bağcı'nın kemençeyle söylediği şarkıların youtube'da izlenme sayısı 100milyonu geçkin ve altında her milletten dinleyicinin tebrikleri var.
buna benzer kastamonu'ya ait bir değerimiz var mı ya da aynını bir kastamonulu şarkıcı için hayal edebiliyor muyuz? kendi adıma hayal bile edemiyorum.

çocuklarına kemençe çalmayı öğreten doğu karadenizliler ve kemanenin ne olduğunu bilmeyen kastamonulular,
horon oynamayı çocukken öğrenen doğu karadenizliler ve ankara müzikleriyle iç anadolu oyunları oynamayı maharet sayan kastamonulular.

kastamonu'nun kültürel gelişimini ankara ve tüm o iç anadolu kültüründen kaçabildiğimiz kadar uzağa kaçmakta görüyorum şahsen.

hacıveli

hacıveli

abana'ya bağlı mahalle. ilçe merkezinin doğusunda, çatalzeytin yolu üzerinde ve deniz kenarındadır.
abana'nın asıl kurulduğu yerin burası olduğu tahmin edilir. dağlardan gelen bir derenin denize döküldüğü yerde ve denizin içine sokulmuş kayalıkların arkasına dizilmiş az sayıda ev vardır günümüzde.
abana merkezden yürüyerek ulaşabileceğiniz hacıveli'de dere üzerinde bir de kanyon vardır ki, abana'ya günübirlik uğrayanların da sıkça ziyaret ettiği doğa harikası bir yerdir.

şeyh şaban-ı veli

kastamonu halkının hazreti pir diye andığı ve büyük sevgi ve saygı beslediği, evliyaullahtan sayılan şahıs. 15. asrın ikinci yarısında hanönü'nde doğduğu sanılan hz.pir, bugün kendi adıyla anılan bir dergahta medfundur.

anadolu'nun dört büyük tasavvuf aliminden biri sayılır (diğerleri mevlana, hacı bayram ve hacı bektaş-ı veli), halvetiyye'nin şabaniye kolunun kurucusudur. hakkında çok çeşitli hikayeler de mevcuttur.

sınav öncesi öğrenciler ve kandil geceleri halk akın eder türbesine.

aluşdumak

kastamonu ağzında ateş yakmaya ve yanan ateşi harlamaya verilen ad.

'hurunu aluşdumak' denir mesela fırını alıştırmak şeklinde birebir çevrilmesi de mümkün değildir.

kestane balı

arıların kestane çiçeği özlerinden yaptığı, kıymetli bir bal. çiçek balına alışanlara tuhaf gelir tadı genellikle.

kastamonu'nun kuzeyindeki yoğun kestane ormanları sayesinde bu bala da rahatlıkla ulaşılabilir. yine de güvenilir bir satıcıdan temin edilmelidir
zira tv'lerden aldıkları beş para etmez şeker şuruplarını, köyümüzden doğal kestane balı diye kakalamaya çalışan şark kurnazlarına denk gelmek ne yazık ki çok olası günümüzde.

deli bal

arıların, komar çiçeği ya da orman gülü denen ve karadeniz sahilinde çokça yetişen zehirli bir çiçeğin özünden yaptıkları bal.

fazla yendiğinde baş dönmesi, mide bulantısı ve halüsinasyona sebep olur. tarihte ilk kez, ksenofon'un anabasis adlı eserinde değinilir bu bala.
kastamonu'da, sahildeki ilçelerden zahmetli bir uğraş ve arama sonucu temin edilebilir. kararında tüketildiğinde şifalı olduğuna inanılır bu balın da.
  • /
  • 8

rota 37

bir youtube kanalı. kastamonu ile ilgili derin bir videolar serisi çekmişler.

bölüm-1


bölüm-2


bölüm-3

beypazarı

ankara'nın başarılı bir safranbolu taklidi olan ilçesi. başta türkiye'nin ihtiyacının yarısını karşıladıkları havuç olmak üzere çok çeşitli bir tarımsal üretime de sahiptir. yalnız bu özelliği ilçeyi demografik bakımdan karman çorman bir hale getirmiştir. mevsimlik işçi olarak gelip kalıcı olarak yerleşen ve çoğu başka iş alanlarına dağılmış kürtlerden mürekkep bir mahallesi var örneğin. yine urfalı, mardinli mevsimlik işçilere 5 bin de suriyeli eklendi son yıllarda. hendek olaylarında ilçe karışınca bir ara telaferli türkmenler de gelip gitti. eğitimsiz, dilencilik ve çeşitli suçlara meyleden bu insanlar turisti rahatsız ediyor, tarımla turizmi bir arada götüremez oluyor ilçe. mansur yavaş sonrası 10 yılın belediye başkanlarının başarısızlığı, esnafın doygunluğu da etkili tabii bu imaj kaybında. yine de ankara ve çevresinde yaşıyorsanız gezin derim ben.

gezilecek yerler: http://www.beypazari.bel.tr/rehber-3-nerede-gezilir-.html

99'dan sonraki dönüşümün nasıl gerçekleştiğini anlatan video:

Toplam entry sayısı: 149

gedos

abana'nın yeşilyuva köyünün eski ve halk arasında kullanılan adı.

karadeniz sahiline yakın, yeşillikler içinde harika bir yerdir.

sopphrabessy

sözlüğün en yaratıcı nicklerinden birine sahip yazar.

kastamonulu şarkıcılar

itiraf etmek gerekir ki pek çoğu kastamonu insanının bile dinlemediği, sönük ve dinlenesi olmayan tuhaf türküler söyleyen şarkıcılardır.

kastamonu'nun en büyük eksiklerinden biri de budur; kültürünü yaşatıp güncelleştirememiştir. bundan çok değil 20 yıl kadar önce kemençe de köylerinden kopup gelenlerin kendi içinde dinlediği ve rivriv diye alaya alınan bir enstrümandı ve karadeniz müziği de ismail türüt gibilerin temsil ettiği yöresel bir müzikti.

ancak gelinen noktada kazım koyuncu, selçuk balcı, apolas lermi, zeynep başkan, nikos mihailidis, volkan konak, salih yılmaz, koliva, imera gibi bir sürü kişi ya da grup sayesinde ünü türkiye'yi aşan bir müzik tarzı haline geldi. selçuk bağcı'nın kemençeyle söylediği şarkıların youtube'da izlenme sayısı 100milyonu geçkin ve altında her milletten dinleyicinin tebrikleri var.
buna benzer kastamonu'ya ait bir değerimiz var mı ya da aynını bir kastamonulu şarkıcı için hayal edebiliyor muyuz? kendi adıma hayal bile edemiyorum.

çocuklarına kemençe çalmayı öğreten doğu karadenizliler ve kemanenin ne olduğunu bilmeyen kastamonulular,
horon oynamayı çocukken öğrenen doğu karadenizliler ve ankara müzikleriyle iç anadolu oyunları oynamayı maharet sayan kastamonulular.

kastamonu'nun kültürel gelişimini ankara ve tüm o iç anadolu kültüründen kaçabildiğimiz kadar uzağa kaçmakta görüyorum şahsen.

kastamonu üniversitesi

kastamonu için en büyük şans olduğu halde yeterince yararlanılamayan eğitim kurumu.
kastamonu için yıllardır en büyük eksik genç nüfus idi. bir şehre hayat katan, o şehri renklendiren en önemli varlık gençlik iken kastamonu verdiği akıl almaz göçlerle gençlerini büyükşehirlere kaptırmıştı.
ancak üniversite ile kaptırdığımızdan daha fazla genci, hem de birbirinden çok farklı kültürlerden rengarenk bir genç kitleyi sınırlarımız içinde bulduk.

fakat burada yine de kendilerinden yeterince yararlanılamadığı da açık. bu gençleri şehrin uzak bir köşesinde kendi içlerinde sosyalleşebilecekleri bir gettoya kapatmaktansa şehrin merkezine almak en uygun iş olurdu.
kastamonu'ya gelen pek çok öğrenci kendilerini kuzeyin unutulmuş bir ilinde hissetmekte, bu nedenle de şehir hayatına katkı yapmak yerine kendi küçük gruplarına kapanmakta.
oysa çeşitli sokak röportajlarıyla fikirleri alınsa, youtube'da üniversite atmosferi ve sorunlarıyla ilgili çok sayıda video yayınlansa bu gençler varlıklarını şehirde hissettirebilecekleri ve hatta şehri değiştirebilecekleri bir ortam olduğunu fark ederek bu şehre çok daha hareket katacaktır eminim.
kastamonu için çok büyük bir şans olduğu halde henüz yeterince faydalanılamamış kurumdur özetle.

kastamonu deyimleri

eşi ölüp dünyada yanız kalan yaşlılar için söylenen 'artda galan dertde galu.'

ayrıca önceki girilere ithafen, atasözü ile deyim farklı kavramlardır.

yaralıgöz

kastamonu'nun iki zirvesinden karadeniz tarafında olanı.

gün içinde sık sık sise dumana karışıp gözlerden saklansa da yemyeşil çam ormanları arasında her zaman olanca heybetiyle durur.

eski zamanlarda karadeniz'in iki kıyısındaki inebolu ve kırım arasında gemicilik yapanlar, denizden baktıklarında yaralıgöz gözden kaybolduktan sonra kırım dağlarının seçildiğini anlatırlarmış.

kastamonu'da cinsel istismara uğrayan çocuk

melis alphan'ın hürriyet'te yayınlanan haberine göre, öğrenim gördüğü imam hatip'teki görevlinin cinsel istismarına maruz kalmış çocuktur.

annenin tüm çabalarına rağmen bu sapık serbest kalmıştır ve aramızda dolaşmakta, belki de başka çocukları da istismar etmektedir. çocukları kucağına alıp sevdiğini gören veliler olmuştur ancak türk halkının bu tip davranışları normal görmesi nedeniyle kimse 'sen benim çocuğumu nasıl kucağına alıp öpersin' dememesi yüzünden cesaret bulmuştur.

konu hakkında duyum alanların göz ardı etmemesi gereken bir faciadır.

https://twitter.com/melisalphan/status/959558119083962368

türkmenistan

oğuz türkçesi konuşan 3 ülkeden biri. diğerleri de türkiye türkçesi ve azerbaycan türkçesidir.

kazak, kırgız, özbek gibi türk dilleri kıpçak türkçesine dahil olduğu için anlamak zordur ama azerbaycan ve türkmenistan türkçeleri oğuz dil grubuna girdiğinden çok kolay anlaşılabilir.

şurada çoban oğlan adlı harika bir türkmen şarkısı var,
örnek olarak kalsın: https://www.youtube.com/watch?v=2CIJQptugoc)

sinop

karadeniz'in ortasına, ege'nin bir sahil kasabası yerleştirilse nasıl olurdu sorusunun cevabı.
türkeli, ayancık, gerze ve sinop merkez ilçeleri deniz kenarında bulunur. boyabat, durağan, dikmen, saraydüzü ve erfelek ilçeleri ise denizden içeride kurulmuştur. sinop kültürü, kastamonu ve samsun kültürünün sentezi gibidir. boyabat ve durağan ilçeleri kastamonu'ya benzerken; sahil ilçeleri samsun'u andırır.
şehir merkezi ve gerze ilçesindeki çağdaş ve modern kesim, 1923'te şehirden gönderilen rumların yerine getirilen selanik göçmenlerinin torunlarıdır.

evrenye

inebolu ile abana ilçelerinin ortasında, devrekani yaylalarından gelen evrenye deresinin denize döküldüğü alanda ve dere boyunca vadi yamaçlarında kurulmuş inanılmaz güzellikte bir karadeniz sahil köyü.

anadolu'nun en güzel 13 köyünden biri seçilmiş olan evrenye, aynı zamanda dağlarında bolca yetişen evrenye kestanesine de adını vermiştir. halkı asırlardır denizcilikle uğraşmış ve denizle içli dışlı olmuş olan köy, son dönemde istanbul'a büyük göç vermiştir.
bıçaklarıyla ünlü teknüz köyü de evrenye'nin hemen güneyindedir.
ismi, köy adlarının türkçeleştirilmesi kapsamında gemiciler olarak değiştirilmiştir ancak gemiciler ismini köylüsü bile kabul etmemekte ve köy asırlardır olduğu gibi, bugün de evrenye olarak anılmaktadır.
Henüz takip ettiği biri yok.
Henüz takip eden biri yok.

Gizlilik Politikası | Kullanım Koşulları | İletişim/Reklam | Mecmua | Spor
Takip et!
| | | | | | | | |